Våra Köpvillkor

GDPR 

Policy för personuppgiftshantering, GDPR se separat blad.

 

Köpvillkor

En orderbekräftelse skickas efter att beställning mottagits av Villabevattning. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Villabevattning följer konsumentköplagen och distanshandelslagen för privatkunder och för företag gäller köplagen. Villabevattning har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erhållits från kund. Vi har rätten att annullera order från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalnings anmärkningar. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Villabevattning lider ekonomisk eller annan skada, kommer att polisanmälas. Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Frakt

Fraktomkostnaden beräknas automatiskt på orderns storlek och vikt. Per automatik kan frakten bli som högst 400 kr. Ni kontaktas om frakten överskrider detta belopp. Frakt sker med PostNords MyPack Collect och Varubrev. För att du skall kunna ta emot SMS-avisering måste det finnas ett mobilnummer i ordern. Vi levererar inte till boxadresser. Då vi inte råder över prisförändringar på marknaden kan prisjusteringar ske.

Priser

Alla priser som anges på våra sidor bygger på kontant betalning inkl. moms. Med kontant betalning avser vi betalning via Payson se nedan.

Betalning

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

loggor bambora

Leveranstider

Leveranstiden, från vi får ordern tills den sänds, är vanligtvis 1-4 arbetsdagar, för produkter vi har i lager. I de fall en vara måste beställas från vår leverantör kan leveranstiden vara längre. Vi informerar er då via mail. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.

Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör, eller PostNord inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig om leveransen är försenad. Du har som kund då rätt att häva köpet utan kostnad.

Fel vid leverans

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle ändå något vara fel skall du kontakta oss så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig ett returnummer. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs åtföljd av kvitto och ett ev. returnummer.

Outlösta paket

Outlösta paket debiteras med 400 kr. Kostnaden faktureras i efterskott. Sker inte betalning inom utsatt tid så vidarebefordras alltid kraven till inkassoservice. Inga undantag görs!

Transportskador

Kontrollera direkt vid mottagandet av leveransen att inga varor saknas eller är skadade. Skulle varorna vara skadade eller saknade, gör en anmälan till fraktförare och till oss senast 7 dagar efter leverans. Transportskador som har uppkommit på posten anmäls direkt till det postkontor som har lämnat ut varorna.

Garanti

Vi har 12 mån garanti mot material- eller fabrikationsfel på våra produkter. För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Garantin gäller inte heller vid åsknedslag eller liknande väderpåverkan t.ex. sönderfrysning. Vid garanti- och andra serviceärenden betalar kunden alltid frakten. Garantianspråket kan aldrig överstiga den för produkten betalda köpesumman. Konsumentköplagen ger privatpersoner två (2) års reklamationsrätt. Upptäckt fel skall anmälas direkt då felets upptäckts, köparen skall kunna påvisa att felet som upptäckts fanns redan vid leveranstillfället.

Force majeure

Händelse såsom utanför vår kontroll, vilken inte skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Övrigt

Vi förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har vi rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

Ångerrätt och Öppet köp

Enligt distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp betalar kunden för frakten och ansvarar för returförsändelsen. Om du har några frågor kring ångerrätt/reklamation så kontakta oss alltid innan du returnerar varan, så vi kommer fram till bästa lösning. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav.

Reklamation

Meddela oss via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  innan du skickar något i retur och lägg med kvittot. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas paket, inte mot postförskott. I samtliga fall då en vara skall återsändes till oss är det kundens ansvar att begära returnummer från oss. Returnummer från oss är giltiga i 14 dagar.

Ändring av order

Innan utleverans av order kan kund ändra sin order. Notera att order som redan levererats inte kan ändras.

Transport

Om varan skadas eller kommer bort under transporten till kunden är Villabevattning betalningsansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då kund returnerar den är kunden betalningsansvarig. Får vi tillbaka paket som inte lösts ut av kund förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske inom 10 dagar från fakturadatum.

Distansavtalslagen

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att utnyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen mailar du till oss orsak till retur och faktura nr. Retur enl. distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då distansavtalslagen inte ger kund möjlighet att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas oöppnad förpackning.

Avbeställning

Avbeställning av varor efter det att ordern skickats är inte möjlig. Du som kund är skyldig att motta försändelsen.

Äganderättförbehåll

Alla varor du beställt är Villabevattnings egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.